Tuesday, January 8, 2013

Black vs white photos

Ik had al wat fototechnieken geprobeerd maar met zwart- witfotografie had ik nog niet echt iets geprobeerd. Door het ontbreken van de kleur (of toch ik grote mate) valt de nadruk meer op compositie, lichtinval en dus vooral op het onderwerp zelf.
Hieronder volgen een aantal foto's die ik licht heb bewerkt en die me wel bevallen wat wil zeggen dat ik in de toekomst wel meer met zwart-witfotografie zal doen.

Het dak van het bos
Belichtingstijd: 0.008 sec (1/125)
Diafragma: f/10
Brandpuntsafstand: 10 mm
ISO: 200
Bovenstaande foto heb ik genomen met mijn 10-24mm op 10mm en daarna lens-correctie toegepast. De soms saaie winter heeft in dit geval ook z'n voordelen wat fotografie betreft. Door het ontbreken van de bladeren krijg je een compleet ander beeld.

Een zwart wit schaap
Belichtingstijd: 0.017 sec (1/60)
Diafragma: f/5.6
Brandpuntsafstand: 250 mm
ISO: 100
Op bovenstaande foto van het schaap heb ik de kleuren zo bijgewerkt dat het stukje gras en de nummers (oranje) redelijk intact gebleven zijn. Verder ben ik eindelijk tevreden over de scherpstelling op de ogen aangezien ik soms achteraf zie dat dat net niet goed is.


Lekkere worst van de Hema
Belichtingstijd: 1 sec (1/1)
Diafragma: f/10
Brandpuntsafstand: 18 mm
ISO: 100
Tijdens m'n ochtend toer een tijdje geleden (zie vorige post met verkeerslichten) had ik tijd en ruimte genoeg om de Hema in HDR op de foto te zetten. Ik heb deze uiteindelijk bijgewerkt naar zwart/wit maar toch nog wat kleur over gelaten.

Restant van een auw-moment
Belichtingstijd: 0.025 sec (1/40)
Diafragma: f/6.3
Brandpuntsafstand: 194 mm
ISO: 400
Scherpstellen op prikkeldraad is ook altijd wel lachen als je geen statief bij hebt. Bij deze foto toch ook een lichte tint groen behouden ook al is het nauwelijks zichtbaar.


De polder in vogelvlucht
Belichtingstijd: 0.003 sec (1/320)
Diafragma: f/6.3
Brandpuntsafstand: 250 mm
ISO: 200
Op de gekste momenten uit je auto stappen midden in de polder voor enkele foto's is niet altijd voor niks. Deze is wel 100% zwart/wit en daardoor dus meer focus op het onderwerp. Zoals ik al eerder aangaf bevalt het zwart/wit wel al mag je er natuurlijk niet in overdrijven. Goed voor herhaling!

Meer kleur nodig? Mijn vorige post ging puur over kleur :).