Tuesday, February 26, 2013

Hello macro world

In fotografie heb je veel mogelijkheden. Zo heb je al enkele hdr-foto's op mijn blog gezien, light graffiti, b&w enz...Macrofotografie kan aan dat rijtje toegevoegd worden. Macrofotografie is het nemen van close-ups van bijvoorbeeld insecten, bloemen maar ook totaal andere onderwerpen zoals bijvoorbeeld logo's, schroeven,...Het is niet zo heel moeilijk om van bijv. een vlieg een foto te nemen maar als je die echt mes-scherp wil hebben en vergroot over heel de foto dan valt dat al snel tegen.
sweet
5th gear
pink
Sinds kort ben ik in het bezit van een Canon 100mm f/2.8 macro waarbij je al veel dichter op je onderwerp kan komen om dit scherp te stellen en ook de scherpte van de lens is van zeer hoog niveau. Je kan niet inzoomen maar dat is geen noodzaak als je de lens gewent bent. Het nemen van portretten is bij de Canon 100mm f/2.8 ook een feest waarvoor ik ze in de toekomst dan ook nog veel zal gebruiken. Ik heb deze lens 2e hands aangeschaft waarbij ook nog een macro-flitser zat wat welkom is als er wat minder licht aanwezig is. Een lens 2e hands kopen kan een risico zijn en daarom kun je de lens beter ophalen en op voorhand controleren.
Flower power
Raindrops
Ik heb de lens nu al enkele keren gebruikt maar het zal nog wel behoorlijk wat ervaring kosten om alles uit deze lens te halen. Hierbij al enkel foto's die mijn entree vormen in de wereld van macrofotografie :).
Nooit gedacht dat insecten op deze manier nog interessant worden :). Benieuwd waar ik over een jaar sta op dit vlak...
Lachuuhh!
Een blog die ik volg van Gert Jan bevat een artikel waar ook nuttige/handige uitleg op staat over de verschillende type lenzen. Klik hier voor de post! Verder is het ook een interessante blog over fotografie.