Friday, March 15, 2013

Flower power in Hulst

Tijdens het maken van de posts op m'n blog zoek ik geregeld extra informatie op bij meneer "Google". Dat voegt wat toe aan de foto's en ik heb er zelf ook al wat van geleerd. Dat wilde ik over de bloemen in deze post ook doen maar daarvoor heb je wel de naam van de bloem nodig :). Mijn vrouw was zo vriendelijk me hierbij te helpen: De Gerbera :)
Halverwege deze post wat extra info over de gerbera. Geen interesse, volledig onderaan staan de drie tips die ik bij de "shoot" heb ervaren/geleerd.
De kleuren zijn hier heel basis maar met de belichting heb ik wel grote stappen gemaakt
Belichtingstijd:
0.4 sec (1/3)
Diafragma:
f/13
Brandpuntsafstand:
100 mm
ISO:
400
De scherpte van deze foto bewust verlaagd
Belichtingstijd: 6 sec (1/0)
Diafragma: f/32
Brandpuntsafstand: 100 mm
ISO: 400
Toen ik in het Google-heelal dan toch de Gerbera had gevonden kon ik het niet laten wat info hier te delen. De 1e en 4e foto van deze post zijn Gerberabloemen en deze bestaat uit meerdere kleine bloemen. Het midden van de bloem zijn ook kleine exemplaren maar dan kokervormig. Het is dus in principe 1 bloem die uit meerdere bloemen bestaat. Weer een weetje voor het geval je er een ziet.
De roos messcherp met een geslaagde belichting (al zeg ik het zelf)
Belichtingstijd: 0.8 sec (1/1)
Diafragma: f/16
Brandpuntsafstand: 100 mm
ISO: 400
Nog een Gerbera :)
Belichtingstijd: 4 sec (1/0)
Diafragma: f/25
Brandpuntsafstand: 100 mm
ISO: 400
Bij de "fotoshoot" ben ik een stapje verder gegaan dan vorige keer. Na enkele testen is het toch duidelijk dat je eigenlijk geen macro-foto's kunt maken zonder statief. De bloemen in het daglicht gezet, toestel op statief en voorzien van macro-flash. Daarna gekozen voor een hoog diafragma-getal (kleine opening waardoor veel scherptediepte ontstaat) om zoveel mogelijk scherp te krijgen op de uiteindelijke foto.

2e Grote verandering t.o.v. vorige macro-shoot is het handmatig scherpstellen en/of gebruik maken van het beeldscherm om het punt voor scherpstellen te bepalen. Dit heb ik in m'n vorige macro-post niet gedaan waardoor het punt van scherpte soms net niet goed was. Bij bovenstaande foto's ben ik wel tevreden over het scherpstellen en zeker over het gebruik van het gebruikte diafragma.

Als laatste heb ik heel veel getest met de flitser. Ik heb bij de lens een macro-flitser maar die gaf in dit geval niet het gewenste resulataat. Bij het gebruik van de "normale"externe fliser kwam ik dichter bij een goed resulaat. Door deze naar verschillende richtingen te verdraaien/kantelen maakte ik grote sprongen in de kwaliteit wat belichting betreft.

3 tips voor macro-fotografie:

- Gebruik statief
- Bij het gebruik van een macro-lens het diafragma getal hoog zetten
- De hoek en richting van de flitser kan je foto behoorlijk positief maar ook negatief beinvloeden.

Weer een stap verder maar nog niet he-le-maal... :)