Saturday, March 9, 2013

Light graffiti part two

Light graffiti word al sinds 1914 gebruikt en staat voor tekenen met licht hetgeen veel mensen nieuwsgierig maakt. Het is een techniek waarbij de camera meestal vast staat opgesteld en een lichtbron gebruikt die je beweegt. Door de sluitertijd langer te zetten (bijv. 12sec) neem je als het ware gedurende die tijd alle bewegingen van die lichtbron op. Oefening baart kunst wat hierbij ook van toepassing is.
Deze kun je gebruiken als je zelf een valentijnskaart wil maken :)
De naam van m'n zoon getekend met licht
In mijn eerste bericht over light graffiti was in sommige foto's duidelijk het gebrek aan scherpte te zien. Dat was vooral het gevolg van verkeerd scherp stellen wat je zeker handmatig moet doen bij deze techniek. Het scherpstellen is nu beter (meer aandacht aan besteed) waarbij je altijd onscherpte blijft behouden omdat het onderwerp nooit 100% stil staat. De camera zelf staat of een statief wat ook wel noodzakelijk is bij deze sluitertijden.

Het licht dat we hierbij hebben gebruikt is een gsm en het licht van een babyfoon :). Bij het type licht dat je gebruikt kun je heel wat variĆ«ren door bijvoorbeeld staaflampen of andere kleuren te gebruiken. Voorbeelden daarvan kun je vinden in de links die ik in deze post heb gebruikt. De intensiteit van het licht heeft ook heel veel invloed op het resultaat waarbij ik persoonlijk liever wat feller licht gebruik.
Vrijheidsbeeld...toch wel de beste vind ik :)
Horror!
Bovenstaande foto is scherp doordat het scherpstellen goed was i.c.m. de geweldige actrices die 10sec "bevroren" waren :). Toppie!
It's magic!!!
In het midden van de cirkel heeft het lampje even stilgestaan waardoor het licht sterker werd hetgeen in deze foto een positief resultaat geeft.
Power
Bij onderstaande foto moet ik wel vermelden dat je met licht geen dorst kan lessen. Het lessen van de dorst word er wel leuker door ;)
Dorst lessen met licht
Bovenstaande foto's waren nooit gelukt zonder de hulp van de acteurs waarvoor mijn dank! :)
Bij sommige foto's had ik de sluitertijd soms iets te lang staan wat de scherpte niet ten goede komt. Volgende keer ga ik toch proberen met een kortere sluitertijd te werken (en dus sneller tekenen) en ook proberen om enkel met de omgeving te werken door bijvoorbeeld mensen op een bank te tekenen...word dus zeker vervolgd!