Sunday, March 24, 2013

My photography hardware

Het stond al een tijdje op de planning om eens een post te maken over de hardware die ik gebruik. Hieronder volgt de lijst met spullen die ik gebruik met telkens de reden van aanschaf en de mogelijkheden en beperkingen ervan.
In de zomer van 2012 heb ik m’n Canon EOS1000D verkocht (10.000 foto’s mee gemaakt) en de Canon EOS650D(6500 foto's op dit moment) gekocht. Bij fotografie geld de regel: investeer in dure lenzen en de body is ondergeschikt. Dit klopt tot op een bepaalde hoogte en hieronder de belangrijkste redenen voor de aanschaf van de Canon EOS650D:

Kantelbaar scherm

Hierdoor kun je heel makkelijk foto’s laag bij de grond nemen zonder jezelf erbij te gooien. Ook heb ik het al gebruikt bij een doop waar ik foto’s moest maken terwijl de mensen rond het kind stonden en ik op geen andere manier een foto kon nemen. Het scherm is ook groter en helderder wat in zonlicht echt een must is. Het scherm is ook touch-screen wat ik dan weer in minder mate gebruik.

Grotere body

Veel mensen willen een zo compact mogelijke body maar als je fanatiek met het toestel bezig bent en met wat zwaardere lenzen gaat werken dan is een grotere body toch makkelijk. Ook is de grip en de vorm beter.

Grotere viewfinder

Bij een spiegelreflex kun je nog gebruik maken van een viewfinder waar je dus door kijkt om de foto te nemen. Bij de Canon 1000D was deze redelijk klein waardoor het lastig kijken was. Bij de 650D is deze groter wat handig is voor het geval je het lcd-scherm niet gebruikt.

Andere sensor en processor

De Canon 650D heeft een grotere sensor waardoor de kwaliteit van de foto’s en de lichtgevoeligheid beter is en ook de resolutie is hoger (wat enkel bij grotere afdrukken duidelijk word of in het geval je behoorlijk wil "croppen") .
De nieuwe processor zorgt er o.a. ook voor dat je meer foto’s per seconde kan nemen wat bij bijv. sport een voordeel is.

Remote flash
Verder zijn er nog een aantal opties die toegevoegd zijn waarvan ook de mogelijkheid om draadloos een externe flitser aan te sturen wat met een beetje creativiteit mooie resultaten kan geven.

De standaard kitlens is een goede lens en niet duur als je deze samen met een toestel koopt. Er zijn natuurlijk beter lens met dit bereik waar je dan ook behoorlijk meer voor betaald. Tot zover ben ik de grenzen van de lens nog niet tegen gekomen maar ik merk wel dat de 55-250 op sommige vlakken net iets beter is.  De 18-55 is een lens die eigenlijk voldoet voor bijv. een city-trip of een feestje.

De aanvulling op de Canon 18-55 en daarom ook een veel verkochte lens. De scherpte en kleurweergave van de lens vind ik in sommige gevallen beter dan de 18-55 en de lens gebruik je vooral voor bijv. portretten, vogels,…Ook hier geldt dat er veel betere lenzen zijn maar met de aanschaf van deze lens heb ik voor “weinig” geld toch veel meer zoombereik.

De ideale macro-lens en ook geweldig voor portretten. De lens heeft geen zoom en enkel een ring om scherp te stellen maar de scherpte van de lens is vergelijkbaar met die van professionele lenzen. De Canon 100mm macro heeft een zeer korte scherpstel-afstand waardoor je bloemen en insecten van heel dicht scherp kan stellen wat nodig is voor macro-fotografie.

Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD
Als je op reis gebouwen bezoekt zoals bijv. museum, kerk,…dan loop je al snel tegen de beperking dat je niet genoeg in beeld krijgt. Het is geen fish-eye lens maar de lens word binnenshuis veel gebruikt (makelaars gebruiken de lens regelmatig om in een krappe ruimte toch zoveel mogelijk van die ruimte op de foto te krijgen).

Update 2/5/2013: De Tamron 10-24 is verkocht en ik gebruik nu de Canon 17-55 wat binnen deze standaard range de beste optische lens is voor de 650D. De resultaten zijn fantastisch wat ook terugkomt in de reviews die je op internet leest. De reden waarom ik de Tamron heb verkocht is de lage scherpte in de hoeken en omdat ik de lens toch te weinig gebruik.

Macro flash (voor de Canon 100mm)
Deze flitser gebruik ik i.c.m. de Canon 100mm voor macro foto's.

Canon Speedlite 430EX II
Deze flitser heb ik al heel veel gebruikt en is eigenlijk onmisbaar om o.a. binnenshuis foto's te nemen.
Aanrader!!!

Manfrotto statief
Statief is onmisbaar bij langere sluitertijden en hdr-foto's. Ook voor zelfportretten ideaal materiaal!
Mini statief
Dit statief is makkelijk mee te nemen op reis maar heb er nog niet veel gebruik van gemaakt. Als het meenemen van het grote statief geen optie is dan is dit een oplossing om o.a. HDR-foto’s te nemen.

Accessoires

3 SD-kaarten: lang leve voldoende opslag (met hoge capaciteit)!

Reinigingsstift: ideaal om lenzen en toestel te reinigen + compact.

Polarisatiefilter: zie mijn post over het polarisatiefilter.

UV-filter: filtert storende UV-stralen (flare) en is ook vooral een bescherming voor de lenzen.

Beschermkappen: plaats je op eind van de lens om die te beschermen tegen regen enz. en voorkomt storende lichtinval vanaf de zijkant op je lens.

Rugzak: Slignshot102AW

Dit is zowat mijn gereedschap wat betreft de fotografie. Ik heb nog genoeg op mijn verlanglijst staan maar alles op z'n tijd he ;).

Update 6-4-2013

Voor het nog dichter op het onderwerp te komen heb ik nu 3 tussenringen waardoor je de afstand behoorlijk kleiner maakt tussen onderwerp en lens voor nog betere macro-foto's,
De tussenringen zijn van het merk Phottix waarmee je ook de AF (auto focus) kan blijven gebruiken. Op naar de eerste testen!