Thursday, April 4, 2013

Stadswandeling Maastricht de moeite waard!

Afgelopen weekend zijn we naar Maastricht geweest voor een stadswandeling met behulp van een gids die ik had afgedrukt. Dit is heel praktisch aangezien je daarmee precies weet hoe ver de toer is die je maakt en je loopt langs de mooiste gebouwen en plaatsen in de stad. Op deze manier kom je toch op redelijk veel plaatsen die je anders niet ziet waarbij je dan ook nog de basisinformatie kan aflezen in de gids.

Humor :)
Mooi zicht aan de Maas
Een van de vele kunstwerken
Maastricht is een stad met 123.000 inwoners die vele monumentale kwaliteiten koppelt aan jeugd en ontspanning. De stad is ook kandidaat voor "Culturele Hoofdstad van Europa 2018" en dat is goed te merken ook. De route die we liepen was knap waarbij netheid en vernieuwing opvallen plus het feit dat dit mooi wordt gecombineerd met vele moderne gebouwen.

Zo kom je over de Maas

Sint-Janskerk met speciale kleur
De route die we liepen kun je hier bekijken. Daarbij kun je ook de belangrijkste bezienswaardigheden bekijken waarvan ik er hieronder een aantal opnoem incl. link voor meer informatie. Dit is trouwens de eerste keer dat ik een route gebruikte van Routeyou en dat beviel goed. Routeyou gebruik ik wel eens voor een motortoertocht maar als wandeltoerist is dit dus ook bruikbaar :).

Sint-Servaasbasiliek
Stadhuis
Helpoort
Vrijthof
Fort Sint Pieter en Sint Pietersberg
Bisschopsmolen
't Bassin
Bonnefantenmuseum
Kasteelruïne Lichtenberg
Dinghuis

Wat fotografie betreft heb ik me natuurlijk ook weer kunnen uitleven. Je zal hiervan de komende weken wel wat foto's zien verschijnen op m'n blog. Veel van deze foto's zijn van de moderne architectuur waarvan ik een deel in zwart/wit ga bewerken zodat het lijnenspel nog beter zichtbaar wordt. De dieren in het park staan natuurlijk ook op foto waarvan ik wel de foto's nog moet controleren. Onderstaande foto is een mooi maar bizar stukje kunst: de halfautomatische troostmachine.
Opmerkelijk stukje kunst
soort carnaval? :)
Alles voor de foto :)
Uiteindelijk een lekker dagje weg met koud weer maar gelukkig geen regen of sneeuw. Het gezelschap met Wim en Maris was ook weer in orde en de voorbereiding voor de volgende uitstap kan weer beginnen :).
Uiteindelijk de dag afgesloten met een lekkere hap bij de Griek in Hulst (Rhodos) wat altijd lekker is maar ook veel :)...
Pakketje onderin zag er vreemd uit maar ik hoorde niks tikken ;)